Cartier, povestea unei dinastii de bijutieri
Francesca Cartier Brickell a crescut ascultând poveștile bunicului ei despre business-ul cu bijuterii al familiei și înconjurată de fotografiile alb-negru ce decorau pereții casei sale. Ca ultim membru al familiei Cartier – care a condus o filială a business-ului cu bijuterii – bunicul ei, Jean-Jaques Cartier, a preluat filiala din Londra de la tatăl său, Jaques Cartier. O poveste pe care Francesca Cartier Brickell, nepoata lui Jean-Jques Cartier, o prezintă astăzi sub forma unei istorii a familiei Cartier și a legendarei case de bijuterii.
Ca toate poveștile frumoase, în timp ce căuta o sticlă de șampanie în pivniță – pentru a sărbători cei 90 de ani ai bunicului său – Francesca a descoperit o valiză veche, plină cu scrisori de familie, fotografii și note de afaceri. Aceste documente i-au stimulat imaginația, Francesca începând să înregistreze conversațiile cu bunicul său în vila situată pe malul mării (sudul Franței). În ultimii zece ani, ea a adunat poveștile unei familii care timp de patru generații a dat lumii unul dintre marile nume în domeniul bijuteriilor, o casă ce sărbătorește 200 de ani de existență. Cu origini umile, Pierre Cartier a luptat în războaiele napoleoniene, el fiind luat prizonier și închis în infamele cellule din Portsmouth. În 1815, la vârsta de 28 ani, s-a întors la Paris fără niciun plan. A început să lucreze în domeniul metalurgiei și s-a căsătorit cu o spălătoreasă, cei cinci copii ai săi bucurându-se de educație – trimițându-l pe unul dintre fii săi, Louis-François, să lucreze ca ucenic într-un atelier de bijuterii, locul unde biciul fiind unul dintre cele mai importante unelte din atelier. Munca grea, combinată de hotărârea de a cumpăra atelierul de la șeful său, a dus familia pe drumul către construcția a cee ace urma să devină imperiul Cartier. Nepoții săi, cunoscuți sub numele de frații Cartier – Louis, Jaques și Pierre – au create stilul pe care îl cunoștem astăzi. Preluând frăiele de la bunicul și tatăl lor, cei trei au trecut compania de la o afacere de mici dimensiuni la un nume international, ei reuțind să-și vândă produsele unor maharajahi, prinți și prințese de origine rusă sau proaspeți milionari americani. Având la bază motto-ul “’Never copy, only create” , cei trei frați s-au completat unul pe altul în privința afacerilor, design-ului și cunoștiințele în domeniul bijuteriilor. Louis a fost vizionar în privința design-ului și a inspirației regăsite în afara domeniului bijuteriilor. Talentat designer în metal, el avea o minte deschisă și vizonară, Louis acționa ca un burete în privința cunoștiințelor.
De altfel, cei trei frați aveau să se aventureze în India, ei ispitindu-i pe maharajahii locali cu bijuterii europene, la întoarcere ei având bagajele pline de schițe exotice și pietre prețioase. Reveniți la Paris, artiști avangardiști – precum Diaghilev sau revoluționarul Balet Rus – le-au atras atenția, reușind să rezolve anumite probleme practice, precum poziționarea corectă a unui ceas de buzunar (pentru pionierul aviației braziliene, Alberto Santos-Dumont) sau crearea unui “mystery clock”. Poate cel mai cunoscut design din lume, Tank-ul conceput de Louis, a fost mult timp emblema eleganței funcționale. Geniul fraților Cartier și viziunea supra design-ului de bijuterii a depășit granițele Franței, piesele create în atelierul parizian reușind să atragă nume importante din domeniul muzicii, modei și filmului international – mari nume feminine regăsindu-se pe lista lor de clienți. Iar aici putem să amintim de Gabrielle Chanel, Grace Kelly, Elisabeth Taylor, Maria Callas sau Maria Félix. O carte împărțită în mai multe capitole, în paginile ei regăsind povești de dragoste, aventuri sau lovituri strălucitoare sunt documentate meticulos. Această istorie social povestește despre un business care se dezvoltă în Parisul începutului de secol XIX, condus de o familie marcată de tenacitate și determinare. Cu cele 600 de pagini ale sale, cartea reprezintă un omagiu adus de Francesca familiei sale, bogăția detaliilor și nuanțele fiind oferite de un moștenitor direct al celei mai notabile familii de bijutieri francezi. O marcă deținută astăzi de Grupul Richemont, o casă legendară ce deține unul dintre cele mai bogate patrimonii, o poveste a luxului ce oferă o parte din istoria recentă. Mai multe detalii modul cum poate fi cumpărată AICI. (sursă articol – The Jewellery Editor/Cartier).
0 comments