Șampania, vânzări în scădere pe parcursul lui 2024

Producătorii de șampania au deplâns un “context-politic și economic-dificil” după raportarea unei scăderi a vânzărilor cu 9% în 2024. Conform publicației Decanter, pe piața internă vânzările au scăzut cu 7,2%, în timp ce exporturile s-au redus cu 10,8%.

Această scădere internă prezintă cea mai redusă rată a vânzărilor din anul 1985 (doar 118,s milioane sticle fiind comercializate). În privința exporturilor, șampania a cunoscut un declin semnificativ, fiind raportată vânzarea a 153,2 milioane sticle la nivel global. Cererea de șampanie nu a mai afost atât de slabă din 2001, când lumea se zguduia din cauza atacurilor teroriste. Astăzi, cererea este în criză datorită turbulențelor politice la nivel global.
Problemele
“Șampania este un barometru al dispoziției consumatorilor. Nu suntem într-un moment de sărbătoare, la nivel global resimțindu-se inflația și conflictele militare. Acestea sunt dublate de incertitudine-economică și politică pe unele dintre cele mai-mari piețe – Franța sau SUA”, spune Maxime Toubart (SGV). Într-adevăr, sunt extrem de puține motive de sărbătoare în Franța, ținând cont de crizele prin care a trecut gurvernul țării.

Tulburările au început atunci când partidul președintelui Emmanuel Macron a îndurat un rezultat sumbru la alegeile pentru Parlamentul European. El a răspuns intern cu dizolvarea Adunării Naționale și convocarea de noi alegeri parlamentare (anticipate) în luna iunie. A fost un pariu riscant, dar rezultatul a fost fix invers, din alegeri nerezultând un câștigător major. Din contra, turbulențele în zona politică au fost accentuate.
Turbulențele
Cu alegeri parlamentare neconcludente, economia Franței a suferit numeroase probleme. În special, au afectate fost exporturile (de exemplu, scăderea de 3% a bunurilor de lux pe pieța Chinei). Astfel, Franța nu s-a mai putut baza pe creșterea exporturilor pentru a compensa deficitul. La nivel global, consumul de vinuri a scăzut la minimul din ultimii 27 de ani (potrivit OIV). De asemenea, inflația a afectat puterea de cumpărare a clienților globali.

Cu toate acestea, producătorii francezi de șampanie rămân optimiști. “Șampania este un model organizational solid, sustenabil, care și-a dovedit în timp valoarea”, spune David Chatillon (Președinte Comité Champagne). “În vremuri (economice) mai puțin favorabile trebuie să ne pregătim pentru viitor. Trebuie să ne menținem planurile în privința dezvoltării durabile și să atragem noi piețe și cclienți”, completează acesta.
Sursă documetare: Decanter & OIV.
0 comments