Social Commerce continuă să evolueze
Comerțul social este unul dintre acele subiecte care atrage periodic atenția comercianților. Chiar și definiția acestui termen devine din ce în ce mai fluidă. În perioada când se referea la vânzările directe – în special la ceea ce s-a numit “buy buttons” – utilizatorii oferind doar un click pe un anumit element, în acest moment el s-a extins pentru a cuprinde “influence” și multiple canale de cumpărare în interiorul magazinelor.
Un sondaj realizat de “Covey and Company” la finalul lunii decembrie reflecta starea actuală a comerțului social. Toate platformele sociale au o anumită influență asupra comportamentului de cumpărare și, fără a fi o surpriză, în special asupra utilizatorilor tineri. De asemenea, platformele sociale sunt vehicule de “descoperire”. Aproximativ 38% dintre “millennials” au descoperit un anumit brand prin intermediul Facebook – ajungând să cumpere acel produs, în imediata apropiere regăsind Instagram (cu un procent de 37%) – ambele cifre fiind mult mai mari față de media globală de 30% a Facebook și, respectiv, 29% pentru Instagram (în categoria mai largă de utilizatori). Între timp, platforma Pinterest a avut o rată mult mai mare a posturilor organice, în timp ce Facebook a atras atenția utilizatorilor prin anunțuri plătite, Instagram prezentându-se cu niveluri similare de posturi organice și plătite din partea consumatorilor. Poate cea mai interesantă descoperire a fost aceea în care utilizatorii de social media au cumpărat produse pe care le-au văzut pe aceste platforme. De exemplu, Amazon a fost principala platformă (42%) de cumpărare pentru brandurile văzute pe Facebook. De fapt, Amazon a ocupat primul loc pentru toate site-urile/aplicațiile sociale, cu excepția Instagram. În general, butonul “shop now” atrage clienții către site-ul mărcii – prin intermediul unui cadru Instagram – deci este logic că 40% dintre respondenți au citat astfel de butoane. Însă, foarte puțini dintre utilizatori au cumpărat direct de pe platformele sociale, probabil fiindcă nu sunt prea multe facilități în acest sens. O întrebare pusă dincolo de obiceiurile de cumpărare este prezentă din ce în ce mai mult printre specialiști: “cât de mult mai este dispusă categoria millennials să acorde timp platformelor sociale?”. O estimare recentă a arătat că Facebook a pierdut circa două milioane de utilizatori cu vârste de până la 24 de ani doar în 2018, scăderi fiind înregistrate și în cursul anului 2017 (de la 52% la 40% – pentru cei cu vârstă între 17/27 ani, de la 48% la 33% – pentru cei cu vârstă cuprinsă între 28/38 ani). Cu toate acestea, Instagram încă atrage utilizatorii tineri, estimarea fiind de aproximativ 1,6 milioane de noi utilizatori doar în 2018, interesul pentru această platformă fiind menținută în mod constant în segmentul tinerilor (cu 33%). Sursă: eMarketer; foto: Arhivă
0 comments