Viitorul luxului înseamnă libertate

By , in Reports on . Tagged width: , , , , , , ,

Dincolo de bunuri, servicii și experiențe, libertatea va deveni ultima semnificație a statutului personal. În esență, luxul este legat de statut, universul sau învârtindu-se în jurul nevoii fundamentale de comunica „cine ești” și „cum te încadrezi în ierarhia socială”. De-a lungul veacurilor și a culturilor, statutul a fost exprimat într-o multitudine de moduri, de la complexitatea fiecăruia și la dimensiunea regatului.

Viitorul Luxului

Dar, în mod fundamental, semnalizarea statutului a avut la dispoziție mult timp până când avea să fie considerat în general valoros, dar și rar. Pentru cea mai mare a existenței lor, mărcile de lux pe care le cunoaștem astăzi au fost tranzacționate ca bunuri fizice – valoroase și rare. Și cum multe dintre aceste mărci au fost achiziționate de mari grupuri comerciale, piramidele produselor au fost ierarhizate pe mai multe nivele, volumul vânzărilor crescând semnificativ – milioane de consumatori cumpărând o anumită poveste – marcând realizări importante de viață prin achiziționarea de lucruri materiale ale căror valori au însemnat mult mai mult. Prima mașină Mercedes-Benz, ceasurile Rolex sau gențile Louis Vuitton, toate acestea au servit ca un totem important, un indicator subtil al cercului social din care făcea parte posesorul. Bunurile de lux au fost cel mai frecvent asociate cu statutul dar, pe măsură ce familiile cu venituri duble (mari) au crescut, la fel a apărut și omniprezența unui altfel de lux. Serviciile, precum curățenia în case, grădinile, bonele sau școlile private au proliferat ca privilegii – rezervate cândva claselor superioare – au devenit „rigueur” pentru o generație de „baby boomers” care au de gând să acumuleze mai mult decât părinții lor. Astăzi, luxul se dezvoltă din nou și brandurile se luptă cu comporatamentul consumatorilor, aceștia schimbându-și mult mai rapid modul în care cheltuie pe produse și servicii. Acest lucru este valabil mai ales în rândul tinerilor consumatori din Occident. Potrivit unui studiu din 2018, realizat de Harris Poll despre publicul Millennials din Statele Unite, 78% menționează că ar cheltui mai degrabă sume importante pentru o „experiență sau eveniment dorit pentru a cumpăra ceva de dorit”. Pentru o generație care marchează fiecare moment semnificativ din viața lor pe social media, totul are sens. Experiențele, nu produsele, au devenit moneda socială primară pentru această comunitate. Statutul este măsurat din ce în ce mai puțin prin ceea ce dețineți și mai mult unde sunteți, cu cine sunteți și ce faceți. Și dacă nu sunteți pe Instagram, înseamnă că nimic nu vi se întâmplă. Multe branduri încă lucrează la modul cum să se adapteze la această tendință. O cercetare recentă arată o direcție mult mai profundă – și mai complexă – și anume, schimbarea în perspectivă a luxului.

Viitorul luxului

Tot ce vedem în acest moment, cel puțin în Occident, va fi din ce în ce mai greu de ambalat și vândut. Viitorul luxului, a serviciilor și experiențelor vor suferi transformări majore. Iar, după cum observăm, definiția emergentă a luxului este Libertatea. Libertatea, în toate aspectele ei, va deveni ultimul semn al statutului. Pentru a înțelege acest concept, trebuiesc luate în considerare realitățile oferite de generațiile Millennials și Centennials (și omologii lor mai tineri) din Occident. Aceștia sunt generații care și-au urmărit părinții în timp ce își sacrificau fericirea și sănătatea, angrenați în locuri de muncă pe care le detestau pentru a urca pe scara socială – multe dintre ele fiind frânate de criza financiară din ultimii zece ani. Aproximativ o treime din gospodăriile Millennials din Statele Unite au fost afectate de divorțuri. Chiar și astăzi, „divorțul gri” continuă să le perturbe viața de familie. În timp ce ei sunt cea mai educată generație – comparativ cu generațiile anterioare – oportunitățile lor au fost grav afectate de recesiunea la care ei nu au luat parte, înghețându-le oportunitățile de a avansa în carieră. Ca urmare, dispun de o avere mult mai redusă și de datorii mai mari decât părinții lor (la aceeași vârstă), fiind mult mai puțin dispuși să devină sclavii marilor branduri de lux. În schimb, ei se află în căutarea Libertății. Libertatea de a trăi acolo unde doresc; Libertatea de a nu lucra deloc, ci de a călători și a-și cauta pasiunile; Libertatea de a ieși din șabloane;  Libertatea de avea copii fără un partener anume sau de a avea partener fără a avea copii; Libertatea, în orice formă, este ceea ce își dorește cel mai mult această generație. Iar libertatea devine cea mai rară și mai valoroasă „marfă” pe care o putem avea în acest moment. Cum ar trebui să răspund mărcile de lux? Unele, precum Gucci, au găsit drumul către „gusturile” consumatorilor tineri. Așteptând, marile branduri vor trebui să analizeze atent dacă produsele pe care le vând în acest moment sunt compatibile cu dorința puternică de libertate sau o antiteză a acesteia. Rămâne de văzut ce se întâmplă în continuare, misiunea noastră fiind aceea de a vă informa cu privire la noile tendințe și modul cum viitorul luxului se schimbă.