Soluții pentru transportul urban

By , in Industry on . Tagged width: , , , , , , , , , , , ,

Până în 2050, aproape 68% din populația lumii va locui în zonele urbane, potrivit unui raport realizat de Națiunile Unite, furnizarea unui transport eficient urmând să se bazeze pe tehnologie și creativitate. Orașele cresc într-un ritm incredibil, chiar dacă se observă o încetinire în dezvoltarea lor. Progresele rapide în tehnologie pot oferi soluții de mobilitate, dar traficul arată mai degrabă ca în epoca când “regii” drumurilor erau calul și căruța.

Soluții de transport

Cu un spațiu ajuns la un nivel premium, planificatorii orașului – și companiile private – ne arată creativitate și ambiție în efortul de a ușura deplasarea oamenilor. În diferite orașe există tendința de a exclude mașinile din centru și de a cream mai multe trasee pentru biciclete. De exemplu, în Danemarca se construiesc în acest moment circa 180 km de autostrăzi pentru biciclete, în timp ce în Utrecht (Olanda) a fost prezentată cea mai mare zonă de parcare – etajată – din lume pentru mijloacele de transport cu două roti. De asemenea, primarul Parisului – Anne Hidalgo – a interzis mașinile pe cheiurile inferioare ale Senei, cu intenția de a face loc cât mai mult pietonilor și bicicletelor. O inițiativă iubită (deja) de parizieni, dar urâtă de cei care fac nevta, deoarece măsura conduce la o aglomerare în trafic, un număr mai mare de mașini aflându-se în același timp pe drumuri mult mai puține. Pur și simplu nu există sufficient spațiu pentru un număr atât de mare de mașini. De aici și testarea unui vehicul care merge pe apă, un taxi care poate transporta cu circa 17 km/oră pasagerii de-a lungul Senei (fără zgomot și emisii zero). “În 2050, vor exista 4 miliarde de mațini pe străzi și, chiar dacă toate vor fi alimentate cu energie electrică, ele vor crea în continuare un blocaj masiv în trafic”, menționează Anders Bringdal (Co-Fondatorul Sea Bubble). “Fiecare oraș are căi navigabile destul de neutilizate. Gândiți-vă că este o autostrada uriașă care merge direct în centrul orașului – și nimeni nu o folosește”. Firește, această rută este doar o parte a soluției, volumul mare al traficului însemnând că planificatorii trebuie să utilizeze mult mai eficient spațiul pe care îl au la dispoziție. Pentru a evita blocajul rețelei în Xiamen (China), a fost construită cea mai mare arteră de circulație ecologică din lume la o înălțime de cinci metri deasupra solului. Astfel, până la 2023 de bicicliști consecutive pot utiliza pista – lungă de opt kilometri – care leagă cinci zone rezidențiale și trei centre de business din oraș. Constructorul german BMW și Universitatea Tingyi (China) au elaborate un plan și mai ambițios pentru crearea unei rețele tubulare, acestea fiind destinate traficului cu scutere și biciclete deasupra străzilor din Shanghai. Cu un control climatic complet, tuburile ar perminte bicicliștilor și utilizatorilor de scutere să meargă pe tot parcursul anului, evitând în același timp creșterea poluării. De altfel, construcția de tip tubular face deja parte din planurile lui Elon Musk (fondatorul Tesla) de a crește eficiența trasportului viitor, autovehicule speciale urmând să circule cu viteze de până la 700 km/oră (acestea călătorind într-un mediu unde lipsește total aerul). O altă soluție de eliberarea a spațiului urban o reprezintă mașinile autonome, vehiculele de nivel 5 urmând să comunice între ele prin rețele wireless, operand în siguranță și cu o precizie foarte mare.

Terrafugia TF-X. Credit foto – Terrafugia

Aflate în mișcare 24/7, automobilele vor putea acționa inclusiv ca mijloace de livrare a mărfurilor în timpul nopții, eliberând astfel un spațiu necesar transportului de personae. De asemenea, este de așteptat ca elicopterele autonome să înceapă să apară pe cerul marilor orașe – sub forma unor taxiuri – acestea urmând să decoleze/aterizeze vertical pe heliporturi special construite deasupra clădirilor de birouri și a spațiilor publice. Așa-numitele eVTOL-uri (aparate electrice cu decolare/aterizare vertical) vor fi alimentate exclusiv electric și vor putea oferi un zbor silențios. Alături de aceste aparate vom regăsi, cel mai probabil, și diferite vehicule electrice, un exemplu fiind Terrafugia TF-X – un model plug-in cu zbor semi-autonom care poate decola vertical prin utilizarea unor elice situate pe aripile retractabile. După utilizarea în zbor, acest vehicul poate fi condus pe șosea și garat într-un spașiu special construit al casei. Între timp, orașele din ce în ce mai conectate cu infrastructura și vehiculele comunică în timp real prin intermediul Internet of Things (IoT), asigurându-se totodată că spațiul și siguranța sunt maximizate. Informațiile despre ambuteiaje sau pericolele din trafic, de exemplu, vor fi transmise vehiculelor, permițându-le acestora să opteze pentru o rută alternativă. “Orașele viitorului vor elimina blocajele prin transportul public mai intelligent, inclusiv cu ajutorul vehiculelor autonome și a micro-transportului”, a menționat Heiko Schiling (Chief of Navigation & VP Engineering în cadrul companiei Tom Tom). “Sistemele centralizate și conectate vor strange și împătăși date îmbunătățite despre fluxurile de trafic atât pentru vehicule, cât și pentru pietoni, gestionând mult mai eficient spațiile de parcare disponibile”, completează acesta. Astfel, drumurile pot deveni mai inteligente și în alte moduri, inclusiv prin capacitatea de a încărca wireless bateriile auto. Suedia este un exemplu, țara scandinavă deschizând primul drum electrificat din lume – 2 km de pistă lângă Stockholm – în cursul anului 2018, scopul fiind de a menține mașinile încărcate în permanență și a facilita utilizarea la capacitate maximă a bateriilor auto. “Încărcarea dinamică – spre deosebirea utilizării posturilor de încărcare poziționate pe marginea șoselelor – înseamnă că bateriilr vehiculelor pot fi mult mai mici și mai ieftine”. Vom vedea cum evoluează soluțiile alternative de transport, în acest moment marile orașe aflându-se aproape de blocaj din cauza creșterii numărului de autovehicule, o cauză care duce din ce în ce mai mult la creșterea poluării și ineficiență.